Clique aqui para voltar à página inicialhttp://www.novomilenio.inf.br/cultura/cult111d.htm
Última modificação em (mês/dia/ano/horário): 01/18/13 11:43:19
Clique na imagem para voltar à página principal
CULTURA/ESPORTE NA BAIXADA SANTISTA - A.PRADO
Almeida Prado (3)

Leva para a página anterior

Verbete publicado em inglês no site Bach Cantatas Website (acesso: 18/1/2014):

Imagem: detalhe da página original (captura de tela)

 

José Antônio Rezende de Almeida Prado (Composer, Arranger)

Born: February 8, 1943 - Santos, São Paulo, Brazil
Died: November 21, 2010 - São Paulo, Brazil


The important Brazilian composer and pianist, José Antônio Rezende de Almeida Prado or Almeida Prado, studied with Dinorá de Carvalho (piano), Osvaldo Lacerda (harmony) and Camargo Guarnieri (composition). Upon winning first prize for his cantata Pequenos Funerais Cantantes, based on a text by Hilda Hilst, at the I Festival de Música da Guanabara in 1969, he continued his studies in Europe. He studied with Olivier Messiaen and Nadia Boulanger in Paris from 1970 to 1973, besides brief studies with György Ligeti and Lukas Foss in Darmstadt.

Returning to Brazil in 1974, Almeida Prado first taught at the Conservatório Municipal de Cubatão, and then, hired by Zeferino Vaz, he became a professor at the UNICAMP Institute of the Arts, retiring in 2000. After his retirement he settled in São Paulo, where he occasionally taught music courses and presented a radio program at Cultura FM.

In January 2007, his cantata Hiléia, Um Mural da Amazônia, based on the poem of the same name by Ives Gandra Martins, was performed at Carnegie Hall by the Orquestra Bachiana Filarmônica de São Paulo conducted by João Carlos Martins. On Almeida Prado's death, his personal friend, conductor João Carlos Martins stated that Prado had possibly been the most important living Brazilian

Selected Works

Orchestral:
Cidade de São Paulo (1981)
Sinfonia dos orixás (1985-1986)
Sinfonia Apocalipse (1987)
Variações concertantes for marimba, vibraphone & cordas (1984)
Concert Fribourgeois (1985)
Concerto for piano & orchestra (1983)

Choral:
Ritual para a Sexta-feira Santa for chorus & orchestra (1966)
Paixão de Nosso Senhor Jesus Cristo segundo São Marcos (1967)
Pequenos funerais cantantes for chorus, soloists & orchestra (1969)
Carta de Patmo for chorus, soloist & orchestra (1971)
Thèrèse ou l’Amour de Dieu for chorus & orchestra (1986)
Cantata Bárbara Heliodora for soloists, mixed chorus & chamber orchestra (1987)
Cantata Adonay Roi Loeçar for soloists, chorus & chamber orchestra

Solo Instrumental:
Sonata for violoncelo (1980)
3 Sonatas for violin & piano
Sonata for viola & piano (1983)
Réquiem para a paz (1985)
Sonata for flute & piano (1986)
Trio marítimo for violin, viola & piano (1983)
Livro mágico de Xangô for violin & violoncelo (1984)

Piano:
Cartas celestes (1974, 1982-1983)
Nove Sonatas; Noturnos; Prelúdios; Momentos; Ilhas; Rios; Itinerário idílico & amoroso ou Livro de Helenice (1976)
Três Croquis de Israel (1989)
Rosário de Medjugorje (1987)
Quinze Flashes de Jerusalém (1989)

Publications:
José Antônio R. De Almeida Prado, Cartas Celestes: uma uranografia sonora geradora de novos processos composicionais (Campinas: Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Departamento de Música: 1986; Thesis dor PhD)

Bibliography:

David Appleby (1981): "Trends in recent Brazilian piano music". Latin American Music Review / Revista de Música Latinoamericana (University of Texas Press) 2 (1): 91-102. doi:10.2307/780151. JSTOR 780151.
Régis Gomide Costra: Os momentos de Almeida Prado: laboratório de experimentos composicionais (Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Artes, Departamento de Música: 1998; Thesis Masters)
Elisa Maria Zein Fraga: O livro das duas meninas de Almeida Prado: uma outra leitura (Campinas: Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Departamento de Música: 1995; Thesis Masters).
Didier Guigue & Fabiola Pinheiro: "Estratégias de articulação formal nos Momentos de Almeida Prado." Debates, n. 6 (Nov. 2002): 61-88 (Universidade do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro, RJ)
Mônica Farid Hassan: A Relação texto-música nas canções religiosas de Almeida Prado (Campinas: Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Departamento de Música: 1996; Thesis Masters).
Adriana da Cunha Moreira Lopes: A poética nos 16 Poesilúdios para piano de Almeida Prado: análise musical (Campinas: Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Departamento de Música: 2002; Thesis Masters)
Carlos Alberto Silva Yansen: Almeida Prado: Estudos para Piano, aspectos técnico-interpretativos (Campinas: Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Departamento de Música: 2005; Thesis Masters).
Carlos Alberto Silva Yansen: Concerto Fribourgeois de Almeida Prado para piano e cordas: um estudo para a interpretação (Campinas: Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Departamento de Música: 2010; Thesis PhD)

Fotos publicadas com a matéria, no Bach Cantatas Website

Leva para a página seguinte da série